I KK 213/24
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Sąd Najwyższy w składzie:
Dnia 4 marca 2025 r.
SSN Wiesław Kozielewicz (przewodniczący)
SSN Anna Dziergawka (sprawozdawca)
SSN Adam Roch
Protokolant Patrycja Kotlarska
przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej Warszawa - Praga w Warszawie
delegowanego do Prokuratury Krajowej Jerzego Kopcia
w sprawie M. P. oskarżonego z art. 62 § 2 k.k.s. w zw. z art. 61 § 1 k.k.s. w zw. z
art. 56 § 1 k.k.s. i inne
po rozpoznaniu w Izbie Karnej na rozprawie w dniu 4 marca 2025 r.,
kasacji wniesionej przez oskarżyciela publicznego na niekorzyść
od wyroku Sądu Okręgowego w Opolu z dnia 30 stycznia 2024 r., sygn. akt VII Ka
730/23, zmieniającego wyrok Sądu Rejonowego w Opolu z dnia 22 maja 2023 r.,
sygn. akt II K 200/21,
uchyla zaskarżony wyrok i
Okręgowemu w Opolu do
postępowaniu odwoławczym.
przekazuje
ponownego
sprawę Sądowi
rozpoznania w
[J.J.]
Anna Dziergawka Wiesław Kozielewicz Adam Roch
I KK 213/24
2
UZASADNIENIE
Sąd Rejonowy w Opolu wyrokiem z dnia 22 maja 2023 roku, w sprawie o sygn.
akt II K 200/21:
1. uznał oskarżonego M. P. za winnego popełnienia zarzucanego mu czynu,
popełnionego w okresie od stycznia 2009 r. do października 2012 r., to jest o
przestępstwa skarbowego z art. 62 § 2 k.k.s. w zw. z art. 61 § 1 k.k.s. w zw. z
art. 56 § 1 k.k.s. w zw. z art. 6 § 2 k.k.s. w zw. z art. 7 § 1 i 2 k.k.s., przy zast.
art. 37 § 1 pkt 1 k.k.s., z tą zmianą, iż uznał, że oskarżony działał w krótkich
odstępach czasu w wykonaniu tego samego zamiaru, a łączna kwota podatku
do zapłaty wskazana w pkt. 3 lit. b wyniosła 12.405,00 zł i za to, na podstawie
art. 56 § 1 k.k.s. przy zast. art. 7 § 2 k.k.s., art. 2 § 2 k.k.s., art. 37 § 1 pkt 1
k.k.s. w zw. z art. 38 § 1 pkt 3 k.k.s. wymierzył mu karę 2 (dwóch) lat
pozbawienia wolności;
2. na podstawie art. 69 § 1 k.k. i art. 70 § 1 pkt 1 k.k. przy zast. art. 4 § 1 k.k. w
zw. z art. 20 § 2 k.k.s. przy zast. art. 2 § 2 k.k.s. wykonanie orzeczonej kary
pozbawienia wolności warunkowo zawiesił oskarżonemu na okres próby lat 3
(trzech);
3. na podstawie art. 624 § 1 k.p.k. i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 1973
r. o opłatach w sprawach karnych w zw. z art. 113 k.k.s. oraz art. 21 pkt 1
ustawy z dnia 23 czerwca 1973 r. o opłatach w sprawach karnych zwolnił
oskarżonego w całości od obowiązku zapłaty na rzecz Skarbu Państwa
kosztów sądowych.
Apelacje od powyższego wyroku wnieśli prokurator i obrońca oskarżonego.
Sąd Okręgowy w Opolu wyrokiem z dnia 30 stycznia 2024 roku, w sprawie o
sygn. akt VII Ka 730/23, po rozpoznaniu wniesionych apelacji:
1. uchylił zaskarżony wyrok i na podstawie art. 17 § 1 pkt 6 k.p.k. w zw. z art.
113 § 1 k.k.s. i art. 44 § 1 pkt 1 i § 5 k.k.s. postępowanie karne w sprawie
umorzył, a kosztami procesu w sprawie obciążył Skarb Państwa,
2. zasądził od Skarbu Państwa na rzecz oskarżanego M. P. kwotę 1008 (jeden
tysiąc osiem) złotych, tytułem zwrotu wydatków związanych z ustanowieniem
obrońcy w postępowaniu odwoławczym.
I KK 213/24
3
Kasację od powyższego wyroku wniósł Naczelnik Opolskiego
Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu, zaskarżonemu wyrokowi zarzucając:
- rażące naruszenie prawa materialnego, a to art. 44 § 1 i § 5 k.k.s. oraz
art. 44 § 2 k.k.s. polegające na uznaniu przez sąd odwoławczy, iż doszło
do przedawnienia karalności czynu z art. 56 § 1 k.k.s., zarzucanego
oskarżonemu M. P. w związku z ustaleniem, że doszło do przedawnieniem
należności publicznoprawnej objętej zarzutem przed ogłoszeniem
oskarżonemu M. P. zarzutu, co spowodowało niezasadne umorzenie
postępowania wobec oskarżonego M. P. ;
- rażące naruszenie prawa materialnego, a to art. 70 § 4, art. 70 § 6 pkt
2 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) poprzez jego nie zastosowanie do ustalenia
daty przedawnienia zobowiązań podatkowych, których uszczuplenie
zarzucono oskarżonemu. Zastosowanie ww. przepisów do ustalenia daty
przedawnienia zobowiązań podatkowych będących przedmiotem zarzutu
przedstawionego oskarżonemu w ocenie finansowego organu
postępowania przygotowawczego prowadzi jednoznacznie do wniosku, iż
nie doszło do przedawnienia należności publicznoprawnych, co
skutkowało niezasadnym umorzeniem postępowania;
- rażące naruszenie prawa materialnego, a to art. 70c ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z
póżn. zm.) poprzez uznanie, że przepis ten ma zastosowanie do
zawiadomienia podatnika o zastosowaniu środka egzekucyjnego zgodnie
z art. 70 § 4 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
mimo, iż z treści ww. artykułu jednoznacznie wynika, że podatnik ma
zostać jedynie zawiadomiony o zastosowaniu środka egzekucyjnego o
czym, jak wynika z pisma Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w
Opolu (k. 804) oskarżony jako podatnik został zawiadomiony, co
skutkowało niezasadnym umorzeniem postępowania.
Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku sądu odwoławczego i
przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.
I KK 213/24
4
W odpowiedzi na kasację Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego
w Opolu, obrońca oskarżonego wniósł o jej oddalenie jako oczywiście bezzasadnej.
W trakcie rozprawy kasacyjnej Naczelnik Opolskiego Urzędu Celno-
Skarbowego w Opolu oraz obecny prokurator podtrzymali kasację i wnioski w niej
zawarte. Obrońca oskarżonego wniósł o jej oddalenie jako oczywiście bezzasadnej.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje.
Kasacja Naczelnika Opolskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Opolu okazała
się zasadna i w konsekwencji musiała skutkować uchyleniem zaskarżonego wyroku
i przekazaniem sprawy do ponownego rozpoznania Sądowi Okręgowemu w Opolu w
postępowaniu odwoławczym.
Skarżący ma niewątpliwie rację, gdy twierdzi, że Sąd Okręgowy w Opolu
dopuścił się rażącej obrazy przepisów prawa materialnego, tj. art. 44 § 1, 2 i 5 k.k.s.
w powiązaniu z art. 70 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
uznając błędnie, iż doszło do przedawnienia karalności czynu, jak również
przedawnienia należności publicznoprawnej, co spowodowało niezasadne
umorzenie postępowania wobec M. P. .
Już na wstępie widoczna jest lakoniczność i ogólnikowość orzeczenia sądu
odwoławczego, co przekłada się na niemożność oceny, a nawet zrozumienia
procesu decyzyjnego przedstawionego przez sąd II instancji w wyroku, który nie
zawiera nawet wskazania daty przedawnienia karalności czynu, czy też daty
przedawnienia należności publicznoprawnej, jak również sposobu jej obliczenia.
Istotnie sąd odwoławczy w sposób prawidłowy przywołał w uzasadnieniu
wyroku zawartość normatywną dotyczącą przedawnienia karalności czynów,
będących przedmiotem rozpatrywanej sprawy. I tak Sąd Okręgowy wskazał zarówno
na treść art. 44 § 1 pkt 2 k.k.s. w zw. z art. 44 § 3 k.k.s. oraz art. 44 § 5 k.k.s., uznając
słusznie, że „do określenia terminu przedawnienia w niniejszej sprawie zastosowanie
ma regulacja zawarta w przepisie 44 § 1 pkt 2 k.k.s., wskazująca, iż karalność
przestępstwa skarbowego ustała po upływie dziesięcioletniego okresu od czasu
popełnienia przestępstwa. Nadto, bieg terminów przedawnienia przestępstw
skarbowych polegających na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności
I KK 213/24
5
publicznoprawnej (m. in. z art. 56 § 1 k.k.s.), rozpoczyna się z końcem roku, w którym
upłynął termin płatności tej należności (art. 44 § 3 k.k.s. in principio” (s. 54
uzasadnienia).
Jednakże sąd ten, w następnym wersie uzasadnienia wyroku, arbitralnie
wskazał, że: „Bezsprzecznie, wobec czynu zarzucanego oskarżonemu z art. 62 § 2
k.k.s. w zw. z art. 61 § 1 k.k.s. w zw. z art. 56 § 1 k.k.s. w zw. z art. 6 § 2 k.k.s. w zw.
z art. 7 § 1 i 2 k.k.s., przy zastosowaniu art. 37 § 1 pkt 1 k.k.s. - mając na względzie
art. 56 § 1 k.k.s., przewidujący najsurowszą sankcję karną, należało stwierdzić
przedawnienie karalności czynu”.
Można tylko skonstatować, że to jest całe uzasadnienie sądu odwoławczego
w zakresie przyjęcia przedawnienia karalności przedmiotowego czynu. Trzeba
jednocześnie podnieść, że w sprawie zaistniała sprzeczność pomiędzy
uzasadnieniem wyroku w tej kwestii, gdzie odniesiono się do treści art. 44 § 1 pkt 2
k.k.s., z błędną podstawą umorzenia, gdzie sąd wskazał na treść art. 44 § 1 pkt 1 i §
5 k.k.s. Powyższe pozwala na wnioskowanie, że sąd niezasadnie uznał, że
przedmiotowe przestępstwo przedawniło się z upływem 5 lat, a nie jak słusznie
wskazał w uzasadnieniu, z upływem lat 10. Sąd odwoławczy, jak podniesiono
wcześniej, w żaden sposób nie odniósł się do okoliczności, czy okres przedawnienia
karalności czynu został przedłużony zgodnie z treścią art. 44 § 5 k.k.s., odpowiednio
o 5 lub 10 lat.
Zważyć bowiem należy, że na gruncie przepisów karno- skarbowych zgodnie
z treścią art. 44 § 1 pkt 1 k.k.s. karalność przestępstwa skarbowego ustaje jeżeli od
czasu jego popełnienia upłynęło lat 5, gdy czyn stanowi przestępstwo skarbowe
zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności lub karą pozbawienia wolności
nieprzekraczającą 3 lat. W przedmiotowej sprawie należy jednak zastosować przepis
z pkt 2 k.k.s., albowiem czyn z art. art. 56 § 1 k.k.s. jest zagrożony karą
przekraczającą 3 lata pozbawienia wolności, zaś okres przedawnienia wynosi 10 lat.
Przepis art. 44 § 3 k.k.s. modyfikuje jednak, wynikający z treści art. 44 § 1 pkt 1 i 2
k.k.s., moment rozpoczęcia biegu przedawnienia wskazując, iż w wypadkach
przewidzianych w § 1 lub § 2 bieg przedawnienia przestępstwa skarbowego
polegającego na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności
publicznoprawnej rozpoczyna się z końcem roku, w którym upłynął termin płatności
I KK 213/24
6
tej należności. (zob. wyrok SN z dnia 11 kwietnia 2018 r., II KK 403/17). Zatem bieg
terminu przedawnienia karalności przestępstwa z art. 56 § 1 k.k.s. liczy się nie od
czasu popełnienia przestępstwa, ale od końca roku, w którym upłynął termin
płatności tej należności. Konkludując należy zatem stwierdzić, że termin
przedawnienia przestępstwa zarzucanego oskarżonemu wyrokiem sądu meriti
upłynąłby z dniem 31 grudnia 2022 r.
Kwestią fundamentalną dla obliczenia terminu przedawnienia pozostaje ustalenie,
czy do przedawnienia doszłoby przed przedstawieniem zarzutów w sprawie. Zgodnie
bowiem z treścią art. 44 § 5 k.k.s., jeżeli w okresie przewidzianym w § 1 lub § 2
wszczęto postępowanie przeciwko sprawcy, karalność popełnionego przez niego
przestępstwa skarbowego określonego w § 1 pkt 1 ustaje z upływem 5 lat, a
przestępstwa skarbowego określonego w § 1 pkt 2 - z upływem 10 lat od zakończenia
tego okresu. Analiza akt w przedmiotowej sprawie pozwala przyjąć, że w dniu 6
grudnia 2018 r. (k. 954 akt) doszło do przedstawienia zarzutów (ogłoszenia) oraz
przesłuchania podejrzanego, a tym samym wszczęcia postępowania przeciwko
osobie. Powyższe oznacza, że została spełniona wyrażona w art. 44 § 5 k.k.s.
przesłanka wydłużenia terminu przedawnienia karalności o 10 lat, który to termin
nastąpi z dniem 31 grudnia 2032 r. Zatem w rozpatrywanej sprawie, wbrew
ustaleniom sądu odwoławczego, nie doszło do przedawnienia karalności czynu.
Inaczej jednak sytuacja wygląda, przy uznaniu terminu wynikającego z błędnie
wskazanej podstawy umorzenia, albowiem 5 lat upłynęłoby w dniu 31 grudnia 2017
r., a zatem przed przedstawieniem zarzutów, co spowodowałoby przedawnienie
karalności czynu.
Do rozważenia pozostaje zasadnicza kwestia przedawnienia należności
publicznoprawnej, która jest podstawowym zarzutem kasacyjnym, a która wymaga
odrębnego omówienia. Tytułem wprowadzenia w tą problematykę należy wskazać,
że przedawnienie karalności przestępstwa skarbowego to zupełnie odrębna
instytucja od przedawnienia należności publicznoprawnej. Niewątpliwie jednak
terminy te na siebie wzajemnie oddziałują, co wymaga wnikliwej analizy stanu
faktycznego i prawnego konkretnej sprawy (zob. wyrok SN z dnia 11 kwietnia 2018
r., II KK 403/17; wyrok SN z dnia 20 czerwca 2024 r., IV KK 515/23). W orzecznictwie
Sądu Najwyższego podkreśla się, że w przypadku przestępstwa skarbowego
I KK 213/24
7
polegającego na uszczupleniu lub narażeniu na uszczuplenie należności
publicznoprawnej zgodnie z treścią art. 44 § 2 k.k.s. przedawnienie karalności
następuje także wówczas, gdy doszło do przedawnienia tej należności. Przepis ten
należy rozumieć w ten sposób, że wprowadza on preferencyjny termin przedawnienia,
który prowadzi do skrócenia podstawowych terminów wskazanych w art. 44 §
1 i 5 k.k.s. Zgodnie z tym przepisem przedawnienie następuje wówczas, gdy przed
upływem określonych ogólnie terminów przedawnienia karalności przestępstwa
skarbowego dojdzie do przedawnienia samej należności publicznoprawnej. Wynika
to wprost z jednoznacznej wykładni art. 44 § 2 k.k.s. i reguły zgodnie z którą
przedawnienie następuje „także wówczas", a zatem niezależnie od ogólnych
terminów przedawnienia karalności. W sposób oczywisty zatem możliwe jest w ten
sposób wskazanie szczególnego, tj. krótszego okresu, z upływem którego do
przedawnienia karalności tych wskazanych konkretnie przestępstw dochodzi (zob.
wyrok SN z 6 maja 2021 r., III KK 349/20).
Na gruncie przedmiotowej sprawy sąd odwoławczy prawidłowo wskazał na
normatywną podstawę do stwierdzenia przedawnienia należności publicznoprawnej
zawartą w treści art. 44 § 2 k.k.s., wiążąc ją słusznie z przepisem art. 44 § 5 k.k.s.
Jednak i w tym zakresie sąd II instancji uznał w sposób całkowicie arbitralny, że
„Niewątpliwie, w przedmiotowej sprawie doszło do przedawnienia wymagalności
należności publicznoprawnej”. Rzecz w tym, że sąd odwoławczy w żaden sposób nie
uzasadnił swojego stanowiska, nie wskazał, kiedy nastąpiło przedawnienie tej
należności, a zatem nie sposób także ocenić, czy doliczył do terminu przedawnienia
okres dodatkowych 5 lat, wynikający z przerwania biegu przedawnienia na skutek
zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony,
zgodnie treścią art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej. Tymczasem w uzasadnieniu
wyroku sąd skupił się na przesłance z art. 70c Ordynacji podatkowej oraz
orzecznictwie w tym przedmiocie, która to instytucja niewątpliwie w przedmiotowej
sprawie nie miała zastosowania (k. 804 akt). I tak sąd przyjął w uzasadnieniu że w
sprawie „organ podatkowy nie zawiadomił podatnika o nierozpoczęciu lub
zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, co wyłączyło
możliwość przyjęcia przerwy biegu terminu przedawnienia. Mimo zastosowania w
przedmiotowej sprawie środka egzekucyjnego, poprzez prowadzenie przez
I KK 213/24
8
Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postępowania egzekucyjnego,
zgodnie z art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej, nie zawiadomiono oskarżonego o
nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania
podatkowego, co skutkowało - po przeliczeniu na nowo pięcioletniego okres
przedawnienia, jego upływem (…) W tym stanie rzeczy, wobec faktu, iż organ
podatkowy nie dopełnił zawiadomienia, o którym mowa w art. 70c Ordynacji
podatkowej, nie można w przedmiotowej sprawie powołać się na przerwanie biegu
terminu przedawnienia z art. 70 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej”. Treść uzasadnienia
sądu odwoławczego w zakresie uznania, że doszło do przedawnienia należności
publicznoprawnej, jest niepełna, niejasna, sprzeczna i nielogiczna. Przypomnieć
tylko trzeba, że instytucja nierozpoczęcia lub zawieszenia biegu terminu
przedawnienia wynikajaca z zawiadomienia w trybie art. 70c Ordynacji podatkowej
nie jest tożsama z przerwaniem biegu przedawnienia, które wiąże się z
zawiadomienia w trybie art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej.
W przedmiotowej sprawie doszło do sytuacji wzajemnego oddziaływania
terminów przedawnienia należności publicznoprawnej oraz terminów przedawnienia
karalności przestępstwa karnoskarbowego, a także do przerwania pierwszego z tych
terminów. Dla oceny przedawnienia należności publicznoprawnej kluczowe
znaczenie ma termin przedawnienia należności publicznoprawnej, który zgodnie
z treścią art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej wynosi 5 lat, liczonych od końca roku w
którym upłynął termin płatności. Powyższe oznacza, że termin ten liczony od 31
grudnia 2009 do 31 grudnia 2012 roku, uległby przedawnieniu z końcem roku 2014
do 31 grudnia 2017 roku. W przedmiotowej sprawie nie doszło do zawiadomienia w
trybie art. 70c Ordynacji podatkowej. Niewątpliwie jednak zaistniała sytuacja
przewidziana w art. 70 § 4 Ordynacji podatkowej, czyli zawiadomienie podatnika o
zastosowaniu środka egzekucyjnego, co spowodowało przerwanie biegu terminu
przedawnienia, pod warunkiem, że do czasu zastosowania środka egzekucyjnego i
zawiadomienia o nim, termin przedawnienia zobowiązania podatkowego nie uległ
przedawnieniu (zob. wyrok NSA w Warszawie z dnia 24 marca 2006 r., II FSK 528/05;
uchwała NSA w Warszawie 7 sędziów z dnia 3 czerwca 2013 r., I FPS 6/12; wyrok
NSA w Warszawie z dnia 22 października 2019 r., II FSK 3898/17). Zgodnie z treścią
tego przepisu, po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od
I KK 213/24
9
dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny. Powyższe
oznacza dodanie kolejnych 5 lat do terminu przedawnienia od tego dnia. Z akt
przedmiotowej sprawy wynika (k. 804), na co słusznie wskazuje skarżący w kasacji,
że podatnik został zawiadomiony o zastosowaniu środka egzekucyjnego do
konkretnych zobowiązań podatkowych. I tak zawiadomienie o zastosowaniu środka
egzekucyjnego dotyczy następujących zobowiązań podatkowych:
1. Za 2009 r. – środek egzekucyjny zastosowano 8 lipca 2015 r., zawiadomienie
o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 27 lipca 2015 r., zatem należy
ustalić czy zobowiązanie uległo przedawnieniu.
2. Za 2010 r. – środek egzekucyjny zastosowano 6 listopada 2015 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 25 listopada
2015 r., zatem przedawnienie zobowiązania uległo przerwaniu, a następnie
przedłużeniu od dnia 7 listopada 2015 r. do dnia 7 listopada 2020 r.
3. Za 2010 r. – środek egzekucyjny zastosowano 4 kwietnia 2016 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 20 kwietnia
2016 r., zatem należy ustalić czy zobowiązanie uległo przedawnieniu.
4. Za 2011 r. – środek egzekucyjny zastosowano 4 kwietnia 2016 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 20 kwietnia
2016 r., zatem przedawnienie zobowiązania uległo przerwaniu, a następnie
przedłużeniu od dnia 5 kwietnia 2016 r. do dnia 5 kwietnia 2021 r.
5. Za 2012 r. – środek egzekucyjny zastosowano 19 kwietnia 2016 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 11 maja 2016 r.,
zatem zobowiązanie uległo przerwaniu, a następnie przedłużeniu od dnia 20
kwietnia 2016 r. do dnia 20 kwietnia 2021 r.
6. Za 2012 r. – środek egzekucyjny zastosowano 28 czerwca 2018 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 5 lipca 2018 r.,
zatem należy ustalić czy zobowiązanie uległo przedawnieniu.
7. Za 2012 r. – środek egzekucyjny zastosowano 4 czerwca 2018 r.,
zawiadomienie o zastosowaniu środka egzekucyjnego z dnia 22 czerwca
2018 r., zatem należy ustalić czy zobowiązanie uległo przedawnieniu.
Z analizy powyższych danych wynika, że co najmniej część zobowiązań
podatkowych za lata 2010, 2011 i 2012, z uwagi na skuteczne zawiadomienie o
I KK 213/24
10
zastosowaniu środka egzekucyjnego, uległaby przedawnieniu dopiero z końcem
roku 2020 i 2021. W przedmiotowej sprawie jednak ten stan rzeczy nie zaistniał, a
to z uwagi na fakt, że w dniu 6 grudnia 2018 r. (k. 954) doszło do przedstawienia
zarzutów (ogłoszenia) oraz przesłuchania podejrzanego, a tym samym wszczęcia
postępowania przeciwko osobie. Powyższe oznacza, że także w zakresie
przedawnienia należności publicznoprawnych została spełniona wyrażona w art. 44
§ 5 k.k.s. przesłanka wydłużenia terminu przedawnienia o 10 lat, a zatem do 31
grudnia 2030 r. i 31 grudnia 2031 r. Wszczęcie postępowania przeciwko sprawcy
przed upływem terminu określonego w art. 44 § 2 k.k.s., a zatem przed
przedawnieniem zobowiązania podatkowego, wydłuża okres przedawnienia
karalności tzw. przestępstw uszczupleniowych o dalsze 5 lub 10 lat, o ile w chwili
przejścia postępowania w fazę in personam nie upłynęły już terminy przewidziane w
art. 44 § 1 k.k.s. (zob. postanowienie SN z dnia 12 lutego 2024 r., IV KK 513/23).
Konkludując uznać trzeba, iż skarżący ma rację wskazując, iż termin
przedawnienia przestępstwa zarzucanego oskarżonemu jeszcze nie upłynął, co
dotyczy przedmiotowego czynu, co najmniej w zakresie zobowiązań podatkowych
wynikających z faktur VAT, gdzie nastąpiło skuteczne zawiadowanie podatnika o
zastosowaniu środka egzekucyjnego, co spowodowało, że do czasu przedstawienia
oskarżonemu zarzutów, należność ta nie uległa przedawnieniu. Należy zatem
podkreślić, że w przedmiotowej sprawie nie doszło do wcześniejszego
przedawnienia przestępstwa z uwagi na przedawnienie należności publicznoprawnej
narażonej na uszczuplenie, albowiem przynajmniej cześć tych należności za lata
2010, 2011 i 2012 nie uległa przedawnieniu.
W tej sytuacji uznać trzeba, że sąd odwoławczy błędnie przyjął, iż doszło w
realiach rozpatrywanej sprawy do przedawnienia karalności przestępstwa
karnoskarbowego i na podstawie art. 17 § 1 pkt 6 k.p.k. w zw. z art. 113 § 1 k.k.s. i
art. 44 § 1 pkt 1 i § 5 k.k.s. umorzył postępowanie.
Wskazane uchybienia sądu odwoławczego miało bez wątpienia rażący
charakter i wpłynęło na treść rozstrzygnięcia. Koniecznym było zatem uchylenie
wyroku Sądu Okręgowego w Opolu i przekazanie sprawy temu sądowi do
ponownego rozpoznania w postępowaniu odwoławczym. W postępowaniu
ponownym, nie przesądzając ostatecznego jego efektu, sąd odwoławczy, mając na
I KK 213/24
11
uwadze wskazania Sądu Najwyższego (art. 442 § 3 k.p.k. w zw. z art. 518 k.p.k.),
dokona ponownej oceny zasadności podniesionych w apelacjach prokuratora i
obrońcy oskarżonego zarzutów, uwzględniając także fakt zawiadomienia
zobowiązanego podmiotu o zastosowaniu środka egzekucyjnego oraz wpływ tej
okoliczności na przedawnienie karalności zarzucanego przestępstwa, przy
prawidłowym zastosowaniu art. 44 § 1, 2, 3 i 5 k.k.s. W razie potrzeby sąd uwzględni
także treść art. 70 § 6 pkt 2 i 4 Ordynacji podatkowej, zważając, że ewentualne
zawieszenie lub przedłużenie terminu przedawnienia należności publicznoprawnej
nie ma wpływu na okres przedawnienia karalności przestępstwa skarbowego (zob.
wyrok SN z dnia 6 maja 2021 r., III KK 349/20).
Mając na uwadze przedstawione wyżej argumenty, Sąd Najwyższy orzekł jak
w części dyspozytywnej wyroku.
[J.J.]
[a.ł]
Anna Dziergawka Wiesław Kozielewicz Adam Roch