III USK 360/24
POSTANOWIENIE
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Robert Stefanicki
Dnia 27 maja 2025 r.
w sprawie z odwołania R. C.
od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału we Wrocławiu
o ubezpieczenia społeczne,
na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 27
maja 2025 r.,
na skutek skargi kasacyjnej odwołującego się od wyroku Sądu Apelacyjnego we
Wrocławiu
z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. akt III AUa 549/22,
1. odmawia przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania,
2. przyznaje adwokatowi M. B. od Skarbu Państwa - Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych
powiększoną o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług
tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu w
postępowaniu kasacyjnym.
UZASADNIENIE
Sąd Apelacyjny we Wrocławiu wyrokiem z 23 stycznia 2024 r. oddalił
apelację R. C. od wyroku Sądu Okręgowego we Wrocławiu z 18 stycznia 2022 r.
oddalającego wniesione przez niego odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych Oddziału we Wrocławiu z 26 października 2018 r., którą organ
rentowy stwierdził, że R. C. jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność
III USK 360/24
2
gospodarczą podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym: emerytalnemu,
rentowym i wypadkowemu od 1 stycznia 1999 r. do 30 kwietnia 2008 r.,
kwestionujące tę decyzję w części, w jakiej stwierdzono, że podlega on tym
ubezpieczeniom w okresie innym niż od 1 grudnia 2001 r. do 31 grudnia 2006 r.
W wywiedzionej od powyższego wyroku skardze kasacyjnej odwołujący się
zaskarżył wyrok Sądu drugiej instancji w całości, w podstawach skargi zarzucił:
naruszeniu prawa materialnego, tj. art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej przez jego niezastosowanie; art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 8
ust. 6 pkt 1 i art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych przez ich niewłaściwe zastosowanie polegające
na przyjęciu, iż R. C. jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą
podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu
w spornym okresie, podczas gdy z ustaleń faktycznych poczynionych przez Sąd nie
wynika, aby odwołujący wykonywał jakiekolwiek czynności we własnym imieniu
bądź w celach zarobkowych, co dyskwalifikuje możliwość stwierdzenia, by był
osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Ponadto skarżący
podniósł zarzut naruszenia przepisów postępowania, a mianowicie art. 365 k.p.c.
oraz art. 366 k.p.c. przez uznanie, iż sentencja wyroku wydanego przez Sąd
Rejonowy w Kłodzku w dniu 17 lutego 2009 r. (IV P 66/08) jest wiążąca dla Sądu
orzekającego w niniejszej sprawie.
W oparciu o przedstawione zarzuty skarżący wniósł o uchylenie w całości
zaskarżonego wyroku Sądu drugiej instancji i przekazanie sprawy w całości Sądowi
Apelacyjnemu, ewentualnie o uchylenie w całości zaskarżonego wyroku i
orzeczenie co do istoty sprawy przez stwierdzenie, że skarżący nie podlega
obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w
kwestionowanym okresie. Wniósł również o przyznanie od Skarbu Państwa na
rzecz pełnomocnika z urzędu opłaty w wysokości podwyższonej do 150% tytułem
nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącemu w postępowaniu kasacyjnym.
We wniosku skarżący, uzasadniając przyjęcie tego nadzwyczajnego środka
zaskarżenia do rozpoznania, wskazał na oczywistą zasadność wniesionej skargi
kasacyjnej. Według odwołującego Sąd drugiej instancji przy wydawaniu skarżonego
rozstrzygnięcia zupełnie pominął dyspozycję art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
III USK 360/24
3
swobodzie działalności gospodarczej. Uznał bowiem, że odwołujący w
kwestionowanym przez siebie okresie winien zostać potraktowany jako osoba
faktycznie prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą z konsekwencją,
podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu, opierając się
w tym zakresie wyłącznie na treści wyroku Sądu Rejonowego - Sądu Pracy w
Kłodzku z dnia 17 lutego 2009 r., w sprawie o sygn. akt IV P 66/08. Tym samym,
sam fakt zatrudniania pracownika stwierdzony prawomocnym wyrokiem według
skarżącego jest niewystarczający do poczynienia jednoznacznego wniosku, jakoby
odwołujący R. C. prowadził w spornym okresie działalność gospodarczą. Według
skarżącego, z ustalonego w sprawie stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że
odwołujący się działał w imieniu i na polecenie swojego brata, a nie w imieniu
własnym. Co więcej, okoliczności faktyczne, w tym również szereg pism
otrzymanych z właściwych Urzędów Skarbowych nie pozwalają na stwierdzenie,
aby jakakolwiek ówczesna aktywność odwołującego miała charakter zarobkowy. W
rzeczywistości bowiem R. C. zaprzestał prowadzenia pozarolniczej działalności
gospodarczej w 2006 r. (vide: wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej). Powyższa okoliczność świadczy o zakończeniu
prowadzenia działalności gospodarczej i prowadzi do oceny o nieprawidłowym
zastosowaniu przez Sąd odwoławczy przepisów prawa materialnego tzw. ustawy
systemowej i objęcia odwołującego obowiązkiem podlegania ubezpieczeniom
społecznym z mocy art. 13 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna nie kwalifikowała się do przyjęcia celem jej
merytorycznego rozpoznania.
Na wstępie warto podkreślić, że Sąd Najwyższy, jako sąd kasacyjny, nie jest
sądem powszechnym trzeciej instancji, zaś skarga kasacyjna nie jest środkiem
zaskarżenia przysługującym od każdego rozstrzygnięcia sądu drugiej instancji
kończącego postępowanie w sprawie, a to z uwagi na przeważający w charakterze
skargi kasacyjnej element interesu publicznego. Skarga kasacyjna jest wszak
szczególnym środkiem zaskarżenia, realizującym przede wszystkim interes
III USK 360/24
4
publiczny, polegający na usuwaniu rozbieżności w orzecznictwie sądów
powszechnych oraz na wspomaganiu rozwoju prawa, zatem uzasadnienie wniosku
o przyjęcie skargi do rozpoznania powinno koncentrować się na wykazaniu, iż takie
okoliczności w sprawie zachodzą (postanowienia Sądu Najwyższego z: 31 stycznia
2008 r., II UK 246/07, LEX nr 449007; 10 marca 2008 r., III UK 4/08, LEX nr 459291;
9 czerwca 2008 r., II UK 38/08, LEX nr 404134; 19 czerwca 2008 r., II UZ 18/08,
LEX nr 406392; 7 lutego 2024 r., II USK 124/23, LEX nr 3669686; 1 kwietnia
2025 r., II USK 197/24, Legalis nr 3207962).
Zgodnie z takim modelem skargi kasacyjnej, jej rozpoznanie następuje tylko
z przyczyn kwalifikowanych wymienionych w art. 3989 § 1 k.p.c. Sąd Najwyższy
przyjmuje skargę kasacyjną do rozpoznania, gdy w sprawie występuje istotne
zagadnienie prawne, istnieje potrzeba wykładni przepisów prawnych budzących
poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie sądów,
zachodzi nieważność postępowania lub skarga kasacyjna jest oczywiście
uzasadniona (T. Wiśniewski (w:) D. Dończyk, J. Iwulski, G. Jędrejek, I. Koper, G.
Misiurek, M. Orecki, P. Pogonowski, S. Sołtysik, D. Zawistowski, T. Zembrzuski, T.
Wiśniewski, Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz. Tom. II. Artykuły 367-
50539, Warszawa 2021, art. 3989; M. Manowska (w:) A. Adamczuk, P. Pruś, M.
Radwan, M. Sieńko, E. Stefańska, M. Manowska, Kodeks postępowania cywilnego.
Komentarz aktualizowany. Tom I. Art. 1-47716, LEX 2022, art. 3989; A. Niedużak, A.
Sikorski (w:) E. Marszałkowska-Krześ, I. Gil (red.), Kodeks postępowania cywilnego.
Komentarz, Warszawa 2025, art. 3989).
Skarżący we wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania jako
przyczynę przyjęcia wskazał na jej oczywistą zasadność. Zgodnie z utrwalonym
stanowiskiem judykatury skarga kasacyjna jest oczywiście uzasadniona, jeżeli
zaskarżone tą skargą orzeczenie zapadło wskutek oczywistego naruszenia prawa,
rozumianego jako widoczna, bez potrzeby dokonywania pogłębionej analizy
jurydycznej, sprzeczność wykładni lub stosowania prawa z jego brzmieniem albo
powszechnie przyjętymi regułami interpretacji (postanowienia Sądu Najwyższego z:
26 lutego 2001 r., I PKN 15/01, OSNAPiUS 2002 nr 20, poz. 494; 17 października
2001 r., I PKN 157/01, OSNP 2003 nr 18, poz. 437; 7 lutego 2024 r., II USK 490/22,
LEX nr 3668542, 8 stycznia 2025 r., II USK 292/24, LEX nr 3814748) i jest możliwe
III USK 360/24
5
do przyjęcia tylko wówczas, gdy orzeczenie jest niewątpliwie sprzeczne z
zasadniczymi i niepodlegającymi różnej wykładni przepisami prawa (postanowienia
Sądu Najwyższego z: 8 marca 2002 r., I PKN 341/01, OSNP 2004, nr 6, poz. 100;
10 września 2024 r., I CSK 2428/23, LEX nr 3758186; 13 marca 2025 r., III USK
278/23, Legalis nr 3205212).
Powołanie się przez autora skargi kasacyjnej na przesłankę zawartą w
art. 3989 § 1 pkt 4 k.p.c. zobowiązywało go do przedstawienia wywodu prawnego
zmierzającego do wykazania kwalifikowanej postaci naruszenia przepisów prawa
materialnego lub procesowego polegającej na jego oczywistości, widocznej prima
facie, przy wykorzystaniu podstawowej wiedzy prawniczej, co daje podstawy do
uznania skargi za oczywiście uzasadnioną, to jest podlegającą uwzględnieniu
(postanowienia Sądu Najwyższego z: 11 grudnia 2009 r., II PK 223/09, LEX nr
585777; 3 lutego 2010 r., II PK 304/09, LEX nr 602695; 7 lutego 2024 r., II USK
490/22, LEX nr 3668542). Innymi słowy, jeżeli skarżący powołuje się na oczywistą
zasadność skargi, to powinien zawrzeć w niej wywód prawny, z którego ta
oczywista zasadność będzie wynikała. Ma to być przy tym zasadność łatwo
dostrzegalna już nawet przy pobieżnej lekturze skargi (postanowienia Sądu
Najwyższego z: 7 maja 2010 r., V CSK 459/09, LEX nr 602638; 18 września 2024 r.,
II USK 116/24, LEX nr 3774113; 27 marca 2025 r., I CSK 3972/24, Legalis nr
3200511).
Skarżący nie wykazał istnienia powołanej przesłanki przedsądu. Podnosząc
zarzut naruszenia art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej przez błędne uznanie przez Sąd drugiej instancji, że odwołujący w
kwestionowanym przez siebie okresie winien zostać potraktowany jako osoba
faktycznie prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą i z tego tytułu
podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Skarżący twierdzi, że
wobec zebranych w sprawie dowodów Sąd powinien był wydać odmienny wyrok.
Ocena, czy zgłoszone zarzuty są zasadne, wiąże się z przedmiotem sporu
oraz dokonanymi przez Sąd meriti ustaleniami faktycznymi, którymi w myśl
art. 39813 § 2 k.p.c. Sąd Najwyższy jest związany. W postępowaniu kasacyjnym nie
jest dopuszczalne powołanie nowych faktów i dowodów, a Sąd Najwyższy jest
związany ustaleniami faktycznymi stanowiącymi podstawę zaskarżonego
III USK 360/24
6
orzeczenia. Związanie to wyklucza nie tylko przeprowadzenie w jakimkolwiek
zakresie dowodów, lecz także badanie, czy sąd drugiej instancji nie przekroczył
granic swobodnej ich oceny. Z tego punktu widzenia każdy zarzut skargi kasacyjnej,
który ma na celu polemikę z ustaleniami faktycznymi sądu drugiej instancji,
chociażby pod pozorem kwestionowania wykładni lub niewłaściwego zastosowania
określonych przepisów prawa materialnego, z uwagi na jego sprzeczność z
art. 3983 § 3 k.p.c. jest a limine niedopuszczalny (wyroki Sądu Najwyższego z: 18
lipca 2018 r., III UK 101/17, LEX nr 2566499; 3 kwietnia 2019 r., II CSK 95/18, LEX
nr 2566499; 25 czerwca 2020 r., II CSK 695/18, LEX nr 3049035; postanowienia
Sądu Najwyższego z: 12 czerwca 2006 r., IV CSK 100/06; 10 sierpnia 2006 r.,
V CSK 211/06, LEX nr 1102310; 14 września 2017 r., V CSK 600/16, LEX nr
2401839; 30 stycznia 2025 r., I CSK 2563/24, LEX nr 3823121). Formułowanie
wniosku o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania na przesłance oczywistego
naruszenia prawa materialnego, opartej na odmiennej od przyjętej przez Sąd
drugiej instancji ocenie przeprowadzonych dowodów, nie może skutkować
zamierzonym przez wnoszącego skargę przyjęciem skargi kasacyjnej do
rozpoznania. Sąd Najwyższy w postępowaniu kasacyjnym nie prowadzi
postępowania dowodowego, wobec ograniczeń wynikających z art. 3983 § 3 k.p.c.
stanowiącym, że podstawą skargi kasacyjnej nie mogą być zarzuty dotyczące
ustalenia faktów lub oceny dowodów. Sąd Najwyższy jest związany ustaleniami
faktycznymi stanowiącymi podstawę zaskarżonego orzeczenia.
Należy mieć zatem na uwadze, że przedmiotem sporu w niniejszej sprawie
było ustalenie, czy odwołujący się podlega obowiązkowo ubezpieczeniom
społecznym: emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu w zakresie objętym
zaskarżoną decyzją, a zakwestionowanym przez niego okresie od 1 grudnia 2001 r.
do 31 grudnia 2006 r. jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność
gospodarczą. Ustalając, czy wnioskodawca faktycznie prowadził działalność
gospodarczą, Sąd Apelacyjny oparł się między innymi na dowodach z zeznań
świadków, jak i zgromadzonych w sprawie dokumentów, w tym zaświadczenia z
rejestru Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z którego
wynika, że R. C. od 1991 r. prowadził działalność w ramach spółki cywilnej P.
Spółka była zarejestrowana w okresie od 25 listopada 2001 r. do 21 listopada 2016
III USK 360/24
7
r. Z dniem 31 grudnia 2006 r. nastąpiło zaprzestanie wykonywania działalności. Z
pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z 7 maja 2016 r. wynikało, że R. C. jako
osoba prowadząca działalność gospodarczą zgłosił się do ubezpieczeń
społecznych od 1 stycznia 1999 r. do 30 kwietnia 2008 r., a także, że składał on
deklaracje podatkowe Vat-7 za okres od 2001 r. do 2008 r. z tytułu prowadzenia
działalności, a nadto w tym czasie zatrudniał pracowników. W deklaracjach
wykazywał przychody z działalności gospodarczej. Naczelnik Urzędu Skarbowego
Wrocław Śródmieście pismem z 7 maja 2018 r. poinformował, że R.C. prowadził
działalność gospodarczą od 25 listopada 2001 r. do 31 grudnia 2006 r. i składał
deklaracje Vat-7 za okres od listopada 2001 r. do I kwartału 2007 r. Ponadto Sąd
oparł się na prawomocnym wyroku Sądu Rejonowego w Kłodzku z 17 lutego 2009
r., w sprawie o sygn. akt IV P 66/08, który został wydany z powództwa H. S. -
pracownika R. C., prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą
P., w którym to, poza zasądzeniem na rzecz H. S. zaległego wynagrodzenia za
okres od maja 2005 r. do kwietnia 2008 r. oraz ekwiwalentu za urlopy
wypoczynkowe, sprostowano również wydane temu pracownikowi świadectwo
pracy w zakresie informacji o dacie ustania zatrudnienia, przyjmując okres trwania
zatrudnienia do dnia 30 kwietnia 2008 r. R. C. jako pracodawca H. S. został
zobowiązany do zapłaty na jego rzecz zaległych świadczeń związanych z pracą,
której datę końcową oznaczono na 30 kwietnia 2008 r. Sąd odwoławczy na
podstawie powyższych dowodów uznał, że R. C. także po 31 grudnia 2006 r.
prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą i w konsekwencji z tego tytułu
podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.
W tym miejscu przypomnieć trzeba, że zgodnie z art. 13 pkt 4 w związku z
art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu,
rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegają osoby fizyczne prowadzące
pozarolniczą działalność w okresie od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności
do dnia zaprzestania jej wykonywania, z wyłączeniem okresu, na który
wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz
przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (wcześniej od 20
września 2008 r. możliwość zawieszenia przewidziana została na podstawie
przepisów wzmiankowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
III USK 360/24
8
W orzecznictwie Sądu Najwyższego jednolicie przyjmuje się, że podstawą do
powstania obowiązku ubezpieczenia w oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy
systemowej jest faktyczne wykonywanie działalności pozarolniczej (wyroki Sądu
Najwyższego z: 25 listopada 2005 r., I UK 80/05, OSNP 2006, nr 19-20, poz. 309;
14 września 2007 r., III UK 35/07, LEX nr 483284; 18 lutego 2009 r., II UK 207/08,
LEX nr 736738; 19 lutego 2009 r., II UK 215/08, LEX nr 736739; 19 lutego 2010 r.,
II UK 186/09, LEX nr 590235; 18 listopada 2011 r., I UK 156/11, LEX nr 1102533; 6
grudnia 2022 r., III USKP 53/22, LEX nr 3549635; 20 listopada 2024 r., II USKP
45/23, Legalis nr 3170915; postanowienie z 30 stycznia 2025 r., III USK 32/24,
Legalis nr 3202256). Z tego względu sam wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej ma charakter deklaratoryjny i nie rozstrzyga istoty
problemu, bowiem stanowi jedynie domniemanie - podlegające obaleniu - że
działalność gospodarcza była rzeczywiście podjęta i prowadzona w okresie nim
wskazanym (wyroki Sądu Najwyższego z: 24 maja 2000 r., II UKN 568/99,
OSNAPiUS 2001, nr 22, poz. 678; 24 września 2024 r., II USKP 95/23, Legalis nr
3125438).
W orzecznictwie zgodnie przyjmuje się pogląd, że osoby prowadzące
pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowi ubezpieczenia
społecznego od dnia rozpoczęcia wykonywania takiej działalności i ubezpieczenie
to trwa do dnia zaprzestania jej wykonywania, zaś rzeczywiste prowadzenie
działalności należy do sfery ustaleń faktycznych. Ocena, czy działalność
gospodarcza rzeczywiście jest wykonywana, a więc także czy zaistniała przerwa w
jej prowadzeniu, należy do sfery ustaleń faktycznych. Istnienie wpisu do ewidencji
nie przesądza o faktycznym prowadzeniu działalności gospodarczej, jednakże wpis
ten prowadzi do domniemania prawnego, według którego osoba wpisana do
ewidencji, która nie zgłosiła zawiadomienia o zaprzestaniu prowadzenia
działalności gospodarczej, jest traktowana jako prowadząca taką działalność.
W konsekwencji domniemywa się, że skoro nie nastąpiło wykreślenie działalności
gospodarczej z ewidencji, to działalność ta była faktycznie prowadzona i w związku
z tym istniał obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne (wyroki Sądu
Najwyższego z: 22 lutego 2010 r., I UK 240/09, LEX nr 585723; 6 grudnia 2022 r.,
III USKP 53/22, LEX nr 3549635; postanowienia Sądu Najwyższego z: 14 września
III USK 360/24
9
2021 r., III USK 280/21, LEX nr 3404260; 26 listopada 2024 r., II USK 2/24, Legalis
nr 3170878).
Sąd Najwyższy analizował w swoim orzecznictwie przerwę w prowadzeniu
działalności gospodarczej, powodującej ustanie obowiązku ubezpieczenia
społecznego. W uzasadnieniu wyroku z 19 marca 2007 r. (III UK 133/06, OSNP
2008, nr 7-8, poz. 114) stwierdzono, że zaistnienie przerwy w prowadzeniu
działalności gospodarczej musi być rzeczywiste, co oznacza, że ubezpieczonego
obciąża obowiązek wykazania wystąpienia okoliczności niezwiązanych z
warunkami wykonywania działalności gospodarczej, uniemożliwiających jej
faktyczne prowadzenie przez pewien czas. Przerwa w prowadzeniu działalności
gospodarczej powodująca ustanie obowiązku ubezpieczenia społecznego, musi
być usprawiedliwiona i udokumentowana (wykazana), a nie uzależniona wyłącznie
od woli ubezpieczonego, sprowadzającej się do zamiaru czasowego wyłączenia z
obowiązku ubezpieczenia społecznego. Obowiązek ten jest bowiem konsekwencją
prawną prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie wpisu do ewidencji,
nie ma tu natomiast zależności odwrotnej, z której wynikałoby, że sam zamiar (wola)
wyłączenia z przymusu ubezpieczenia społecznego uzasadniać może przerwę w
prowadzeniu działalności gospodarczej. W wyroku z 12 listopada 2007 r. (I UK
147/07, LEX nr 359577) wywiedziono, że o zaprzestaniu prowadzenia działalności
gospodarczej, powodującym wyłączenie z ubezpieczenia społecznego, decyduje
faktyczne zaprzestanie prowadzenia tej działalności, a nie złożenie do organu
rentowego wniosku o wyrejestrowanie z ubezpieczenia społecznego, jeżeli
działalność gospodarcza jest nadal prowadzona (podobne stanowisko zajął Sąd
Najwyższy w wyrokach z: 14 września 2007 r., III UK 35/07, LEX nr 483284; 7 maja
2013 r., I UK 12/13, LEX nr 1331260). W uzasadnieniu wyroku z 11 stycznia 2005 r.
(I UK 105/04, OSNP 2005, nr 13, poz. 198; zob. też postanowienie Sądu
Najwyższego z 26 listopada 2024 r., II USK 2/24, Legalis nr 3170878) stwierdzono,
że zgłoszenie faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej
tylko w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych może, ale nie musi prowadzić do
ustania przymusu ubezpieczenia. Tylko w przypadku jednoczesnego dokonania
takiego zgłoszenia i zaistnienia rzeczywistej przerwy w prowadzeniu tej działalności
ustaje obowiązek ubezpieczenia. Decydujące znaczenie dla obowiązku
III USK 360/24
10
ubezpieczenia ma zatem ustalenie, czy w okresie zgłaszanych przerw w
prowadzeniu działalności gospodarczej uległa ona faktycznemu zaprzestaniu
(postanowienie Sądu Najwyższego z 17 lipca 2003 r., II UK 111/03, Prokuratura i
Prawo 2004, nr 1, poz. 44).
Wobec przedstawionych poglądów nie może budzić wątpliwości, że osoby
prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowi
ubezpieczenia społecznego od dnia rozpoczęcia wykonywania takiej działalności i
obowiązek ten trwa do dnia zaprzestania jej wykonywania, z wyłączeniem okresu,
na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa
ustawy o systemie ubezpieczeń przewidującym możliwość zawieszenia
wykonywania działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad
dzieckiem, a także na podstawie art. 22 i 23 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo
przedsiębiorców (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 236). Istotne jest, że
jakkolwiek faktycznie czasowe granice prowadzenia działalności gospodarczej oraz
podlegania z tego tytułu obowiązkowi ubezpieczenia społecznego wyznacza wpis
do ewidencji działalności gospodarczej, dokonywany i wykreślany na zasadach
przewidzianych w przepisach obowiązującej w spornych okresach ustawy, tak
istnienie tego wpisu nie przesądza jeszcze o faktycznym prowadzeniu działalności
gospodarczej. Wpis do ewidencji prowadzi do domniemania prawnego, według
którego osoba wpisana do ewidencji, która nie zgłosiła zawiadomienia o
zaprzestaniu (zawieszeniu) prowadzenia działalności gospodarczej, jest traktowana
jako prowadząca taką działalność (W. Małecki, Struktury norm prawnych w
publicznym prawie gospodarczym. Układy częściowe znamionowane powiązaniami
subordynacji, Warszawa 2023, rozdział III, § 5.2 i § 7) W konsekwencji
domniemywa się, że skoro nie nastąpiło wykreślenie działalności gospodarczej z
ewidencji, bądź jej zawieszenie, to działalność ta była faktycznie prowadzona i w
związku z tym istniał obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne. Jak
już wspomniano ocena, czy działalność gospodarcza rzeczywiście jest
wykonywana, należy do sfery ustaleń faktycznych.
Przenosząc te ostatnie uwagi na grunt niniejszej sprawy, wymaga się
stwierdzenia, że odwołujący się nie wykazał, że pomimo formalnego wpisu w 2006 r.
w rejestrze przedsiębiorców Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
III USK 360/24
11
Gospodarczej o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej
faktycznie działalności gospodarczej nie prowadził. Jak wynika z dowodów
zgromadzonych przez Sąd Apelacyjny i szczegółowo przez ten Sąd omówionych w
uzasadnieniu zaskarżonego wyroku, wnioskodawca co najmniej do 30 kwietnia
2008 r. działalność taką prowadził. Odnosząc powyższą ocenę Sądu Apelacyjnego
do sposobu motywowania przez skarżącego oczywistej zasadności skargi
kasacyjnej, należy stwierdzić, że sprowadza się ona w istocie do kwestionowania
poczynionych przez Sąd drugiej instancji ustaleń faktycznych i odmiennej oceny
dowodów, na podstawie których Sąd odwoławczy uznał prawidłowość zaskarżonej
w niniejszym postępowaniu decyzji organu rentowego. Sformułowane przez
skarżącego w tym zakresie argumenty stanowią zatem polemikę z oceną dowodów
i wynikającymi z niej ustaleniami faktycznymi, co zgodnie z art. 3983 § 3 k.p.c.
uchyla się spod kontroli kasacyjnej.
Kierując się przedstawionymi motywami, Sąd Najwyższy uznał zatem, że
skarżący nie wykazał przesłanki przyjęcia skargi kasacyjnej do rozpoznania, wobec
tego na podstawie art. 3989 § 2 k.p.c., orzekł jak w sentencji postanowienia.
O kosztach nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej skarżącemu z urzędu w
postępowaniu kasacyjnym rozstrzygnięto na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia
26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (jednolity tekst: Dz.U. z 2022 r., poz. 1184
ze zm.) w związku z § 15 ust. 2 i § 16 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie ponoszenia przez Skarb
Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z
urzędu (jednolity tekst: Dz.U. z 2024 r., poz. 763 ze zm.).
(J.K.)
[a.ł]