I USKP 9/25
WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Sąd Najwyższy w składzie:
Dnia 13 maja 2025 r.
SSN Piotr Prusinowski (przewodniczący)
SSN Romualda Spyt (sprawozdawca)
SSN Krzysztof Staryk
w sprawie z odwołania K.K.
przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddziałowi w Bielsku-Białej
o wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne,
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń
Społecznych w dniu 13 maja 2025 r.,
skargi kasacyjnej organu rentowego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach
z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. akt III AUa 1169/20,
1. oddala skargę kasacyjną,
2. zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddziału w
Bielsku-Białej na rzecz K.K. kwotę 1800 (jeden tysiąc osiemset) zł
tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego z ustawowymi
odsetkami z art. 98 § 11 k.p.c.
[az]
UZASADNIENIE
I USKP 9/25
2
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Bielsku-Białej decyzją z dnia
5 sierpnia 2019 r. ustalił podstawę wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia
społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) oraz dobrowolne ubezpieczenie
chorobowe K.K. za okres od września 2015 r. do stycznia 2016 r. w wysokości
odpowiadającej kwocie 30% minimalnego wynagrodzenia w stosunku do pełnego
miesiąca prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wyrokiem z dnia 12 lutego 2020 r. Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej oddalił
odwołanie K.K. od powyższej decyzji i orzekł o kosztach postępowania.
Sąd Apelacyjny w Katowicach, wyrokiem z dnia 15 grudnia 2022 r., zmienił
zaskarżony przez K.K. wyrok Sądu Okręgowego i poprzedzającą go decyzję organu
rentowego w ten sposób, że ustalił podstawę wymiaru składek na obowiązkowe
ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) oraz dobrowolne
ubezpieczenie chorobowe z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej w
wysokości odpowiadającej kwocie 250% prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego za okres od września 2015 r. do stycznia 2016 r., w
stosunku do pełnego miesiąca prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej
oraz rozstrzygnął o kosztach postępowania za obie instancje.
W sprawie ustalono, że ubezpieczona od 2 marca 2015 r. jest osobą
prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie agencji reklamowych.
Ubezpieczona działalność tę prowadzi samodzielnie, a miejscem prowadzenia tej
działalności jest dom, w którym mieszka z małżonkiem i dziećmi. W okresie od
14 września 2015 r. do 31 października 2015 r. ubezpieczoną łączyła umowa
zlecenia z małżonkiem M.K. na rozstawienie „roll-upów” i innych materiałów
reklamowych. Dnia 12 października 2015 r. ubezpieczona jako przedsiębiorca
zawarła umowę leasingu na samochód osobowy. W wyniku zawarcia tej umowy
ubezpieczona ponosi raty leasingowe od listopada 2015 r. w wysokości powyżej 2
000 zł. Klientami usług ubezpieczonej są głównie przedsiębiorcy, z którymi uzyskała
kontakt w trakcie udziału w imprezach sportowych. Stałym odbiorcą usług
marketingowych jest hurtownia elektryczna oraz firma odzieżowa. Ubezpieczona
swoje usługi wykonuje na zawodach sportowych związanych z kolarstwem górskim.
W okresie od 2 marca 2015 r. do 12 maja 2016 r. ubezpieczona była zgłoszona
do obowiązkowego ubezpieczenia społecznego i dobrowolnego ubezpieczenia
I USKP 9/25
3
chorobowego, obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego dla osoby prowadzącej
pozarolniczą działalność gospodarczą.
Następnie ubezpieczona w okresie od 13 maja 2016 r. do 31 marca 2017 r.
była zgłoszona do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego w związku z
pobieraniem zasiłku macierzyńskiego, a w okresie od 1 kwietnia 2017 r. do 11 maja
2017 r. była zgłoszona do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego dla osoby
prowadzącej działalność gospodarczą, dla której podstawę wymiaru składek na
ubezpieczenie społeczne stanowi zadeklarowana kwota nie niższa niż 60% kwoty
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do
ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek ogłoszonego w
trybie art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (jednolity tekst: Dz.U. z 2025 r., poz. 350; dalej ustawa systemowa) na
dany rok kalendarzowy w odniesieniu do pełnego przepracowanego miesiąca w
związku z równoczesnym pobieraniem zasiłku miesięcznego. Od 12 maja 2017 r.
ubezpieczona została zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych,
obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego, dobrowolnego ubezpieczenia
chorobowego z kodem 0510 00 (osoba prowadząca pozarolniczą działalność bez
preferencyjnych składek).
Ubezpieczona przekazała organowi rentowemu miesięczne deklaracje
rozliczeniowe ZUS DRA, wykazując podstawę wymiaru składek na obowiązkowe
ubezpieczenie społeczne:
-
za marzec 2015 r. w wysokości 508,06 zł,
-
od kwietnia 2015 r. do sierpnia 2015 r. w wysokości odpowiadającej
kwocie 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
-
od września 2015 r. do stycznia 2016 r. w wysokości 9 867,50 zł,
-
za luty 2016 r. w wysokości 341,29 zł,
-
od marca 2016 r. do kwietnia 2017r. w wysokości „0” zł,
-
od października 2017 r. do marca 2019 r. w wysokości „0” zł,
-
za maj 2017 r. w wysokości 1 650,19 zł,
-
za czerwiec 2017 r., sierpień 2017 r., czerwiec 2019 r. - w wysokości
ustalonej na podstawie art. 18 ust. 8 ustawy systemowej,
-
za lipiec 2017 r. w wysokości 2 310,27 zł,
I USKP 9/25
4
-
za wrzesień 2017 r. w wysokości 1 619,94 zł,
-
za kwiecień 2019 r. w wysokości 2 001,03 zł,
-
za maj 2019 r. w wysokości 2 490,10 zł.
Przyczyną zadeklarowania maksymalnej podstawy wymiaru składek na
obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i dobrowolne ubezpieczenie chorobowe z
tytułu prowadzonej działalności gospodarczej była chęć ubezpieczonej zapewnienia
sobie i dziecku odpowiedniego standardu życia.
Ubezpieczona z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej pobrała z
organu rentowego zasiłki w łącznej wysokości 113 203,49 zł, w tym zasiłek
chorobowy za okresy: od 2 lutego 2016 r. do 12 maja 2016 r., od 26 lipca 2017 r. do
28 lipca 2017 r., od 20 września 2017 r. do 10 kwietnia 2018 r. w wysokości
38 983,89 zł, zasiłek macierzyński za okresy: od 13 maja 2016 r. do 11 maja 2017 r.,
od 11 kwietnia 2018 r. do 9 kwietnia 2019 r. w wysokości 74 219,60 zł.
Ubezpieczona w deklaracjach podatkowych do organu podatkowego za
2015 r. wykazała stratę w wysokości 51 577,03 zł, a za 2016 r. wykazała dochód w
wysokości 6 702,19 zł.
W związku z uzyskaniem wiedzy o zajściu w ciążę, ubezpieczona zwiększyła
podstawę wymiaru składek do maksymalnej wysokości, tj. odpowiadającej 250%
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, poczynając od
1 września 2015 r. Intencją ubezpieczonej było zapewnienie odpowiednich środków
związanych z ciążą i macierzyństwem (zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński).
Ubezpieczona wykonywała działalność do 1 lutego 2016 r. i następnie korzystała ze
zwolnienia lekarskiego w związku z ciążą od dnia 2 lutego 2016 r. do dnia 12 maja
2016 r.; następnie pobierała zasiłek macierzyński od dnia 13 maja 2016 r. do dnia
11 maja 2017 r.
Dane zawarte w Księdze przychodów i rozchodów za 2015 r. oraz styczeń
2016 r., znajdujące się w aktach organu rentowego, przedstawiają się następująco:
-
marzec 2015 r. przychód 6 000 zł, wydatki 5 409,07 zł, dochód
590,93 zł,
-
kwiecień 2015 r. przychód 4 000 zł, wydatki 6 447,91 zł (w tym składki
ZUS), dochód - 2.447,91 zł,
I USKP 9/25
5
-
maj 2015 r. przychód 4 000 zł, wydatki 3.989,12 zł (w tym składki ZUS),
dochód 10,88 zł,
-
czerwiec 2015 r. przychód 8 577,22 zł, wydatki 3 014,02 zł (w tym
składki ZUS), dochód 5 563,20 zł,
-
lipiec 2015 r. przychód 4 000 zł, wydatki 2 989,37 zł (w tym składki
ZUS), dochód 1 010,63 zł,
-
sierpień 2015 r. przychód 10 139,03 zł, wydatki 9 884,09 zł (w tym
składki ZUS), dochód 254,94 zł,
-
wrzesień 2015 r. przychód 8 000 zł, wydatki 8 277,03 zł (w tym składki
ZUS), strata - 277.03 zł,
-
październik 2015 r. przychód 5 359,34 zł, wydatki 66 302,87 zł (w tym
składki ZUS oraz oplata za leasing auta 61.800,92 zł), strata – 60 943,53 zł,
-
listopad 2015 r. przychód 5 869,92 zł, wydatki 7 414,71 zł (w tym składki
ZUS), strata 1 544,79 zł,
-
grudzień 2015 r. przychód 16 113,82 zł, wydatki 9 908,17 zł (w tym
składki ZUS), dochód 6 205,65 zł,
-
styczeń 2016 r. przychód 12 306,55 zł, wydatki 7 658,18 zł (w tym
składki ZUS), dochód 4 648,37 zł.
Organ rentowy dnia 5 czerwca 2019 r. z urzędu wszczął postępowanie w
sprawie ustalenia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym przez
ubezpieczoną, bowiem złożyła ona wniosek o wypłatę zasiłku opiekuńczego za okres
od 14 maja 2019 r. do 17 maja 2019 r., dla którego podstawa wymiaru jest ustalana
w oparciu o podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe między innymi
za okres od maja 2015 r. do stycznia 2016 r. Ubezpieczona bowiem pobierała zasiłki
chorobowe, zasiłek macierzyński i przerwa między okresami pobierania tych
zasiłków była krótsza niż 3 miesiące.
Sąd Apelacyjny, powołał się na stanowisko wyrażone w uchwale
powiększonego składu Sądu Najwyższego z dnia 21 kwietnia 2010 r., II UZP 1/10
(OSNP 2010 nr 21-22, poz. 26), zgodnie z którą Zakład Ubezpieczeń Społecznych
nie jest uprawniony do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez osobę
prowadzącą pozarolniczą działalność jako podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą o
I USKP 9/25
6
systemie ubezpieczeń społecznych. Podkreślił, że w świetle tej uchwały organ
rentowy nie posiada uprawnień do kontrolowania wysokości zadeklarowanej przez
przedsiębiorcę podstawy wymiaru składek, w tym ingerowania w tę wysokość przez
jej zmniejszanie. Uznał, że ubezpieczona poruszała się w granicach prawa i bez
znaczenia pozostaje tu okoliczność, że składki naliczane od maksymalnej podstawy
wymiaru opłaciła za 5 miesięcy zanim stała się niezdolna do pracy z uwagi na
chorobę w okresie ciąży, zaś świadczenia obliczane od tejże maksymalnej podstawy
pobierała przez okres dłuższy.
Sąd Apelacyjny przypomniał, że ubezpieczona, podejmując działalność
gospodarczą w marcu 2015 r., nie była w ciąży i skorzystała z preferencyjnych
składek na ubezpieczenia społeczne. W jego ocenie podjęcie działalności
gospodarczej nie było ukierunkowane na uzyskanie świadczeń z ubezpieczenia
chorobowego. Ubezpieczona, uzyskawszy informację o zajściu w ciążę we wrześniu
2015 r., zdecydowała się na podwyższenie podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne. Księga przychodów i rozchodów daje podstawę do
przyjęcia, że przychody ubezpieczonej umożliwiały jej na ponoszenie wyższych
kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenia społeczne. Ubezpieczona
uzyskiwała z działalności gospodarczej stałe przychody. Strata z tytułu prowadzonej
działalności za 2015 r. była następstwem zawarcia umowy leasingowej i uiszczenia
opłaty od tej umowy w październiku 2015 r. Poniesiona strata w 2015 r. związana z
zawarciem umowy leasingu nie może dyskwalifikować ubezpieczonej w możliwości
zwiększenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, tym bardziej,
że strata dotyczy płaszczyzny podatkowej i rozliczenia z urzędem skarbowym.
Ubezpieczona mogła sfinansować umowę leasingu ze środków własnych
(„prywatnych”) lub w ramach umowy kredytu, natomiast ujęcie tego wydatku w
księdze przychodów i rozchodów wpływa na wysokość podatku.
Dalej Sąd Apelacyjny wywiódł, że znane mu są wyroki Sądu Najwyższego z
dnia 5 września 2018 r., I UK 208/17 (LEX nr 25419120), z dnia 17 października
2018 r.; II UK 301/17 (LEX nr 2563553) oraz II UK 302/17 (LEX nr 258308), ale
orzeczenia te zapadły w odmiennych stanach faktycznych i odnoszą się do sytuacji
początkowego zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego przez kobiety dopiero co
I USKP 9/25
7
rozpoczynające działalność gospodarczą już w trakcie trwania ciąży a przedmiotem
postępowania było podleganie ubezpieczeniom społecznym. Sąd Najwyższy w tych
orzeczeniach przedstawił tezę, że rozpoczęcie działalności gospodarczej z
zamiarem uzyskania wysokich świadczeń z ubezpieczenia chorobowego w stanie
ciąży, przy przychodzie niższym niż składki na ubezpieczenie społeczne, nie
wyklucza kontroli zgłoszonej podstawy wymiaru składek. W wyroku w sprawie I UK
208/17 Sąd Najwyższy uznał, że ubezpieczona podjęła tylko czynności
przygotowawcze w celu prowadzenia działalności i nie wykazała prowadzenia od
dnia zgłoszenia jej rozpoczęcia w sposób zorganizowany i ciągły zawodowej
działalności gospodarczej w celu zarobkowy. W wyroku w sprawie II UK 301/17 Sąd
Najwyższy stwierdził ponadto, że uchwała Sądu Najwyższego z 21 kwietnia 2010 r.,
II UZP 1/10 nie zamyka problemu. Dotyczyła sytuacji wynikającej z utrwalonego
tytułu ubezpieczenia i uprawnienia do określenia podstawy wymiaru składek w
maksymalnej wysokości. Oznacza to, że tezy zawarte w tej uchwale Sądu
Najwyższego pozostają aktualne w sytuacji utrwalonego tytułu ubezpieczenia.
Orzeczenie Sądu Najwyższego w sprawie II UK 302/17 odnosi się do sytuacji
ubezpieczonej, która zgłosiła rozpoczęcie działalności gospodarczej dopiero w
ostatnich miesiącach ciąży, w związku z czym Sąd Najwyższy uznał, że organ
rentowy ma prawo do kontroli samego tytułu i w konsekwencji również podstawy
składek w sytuacji początkowego zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego
nieuzasadnionej dysproporcji przychodu i zgłaszanej podstawy składek.
W konsekwencji, w ocenie Sądu Apelacyjnego, zasadne okazały się zarzuty
naruszenia art. 83 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 18a ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy
systemowej, art. 58 k.c. i dlatego uwzględnił apelację ubezpieczonej.
W skardze kasacyjnej od powyższego wyroku organ rentowy zarzucił
naruszenie prawa materialnego, a to: art. 2a pkt. 2, art. 18 ust. 8, art. 20 i art. 86
ust. 2 pkt. 2 ustawy systemowej, przez błędną wykładnię i ich niewłaściwe
zastosowanie, polegające na bezpodstawnym przyjęciu, że przepisy te nie dają
możliwości kwestionowania przez organ rentowy kwot deklarowanej podstawy
wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez osobę prowadzącą pozarolniczą
działalność gospodarczą.
I USKP 9/25
8
Skarżący wniósł o uchylenie w całości wyroku Sądu drugiej instancji i
przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania temu Sądowi oraz zasądzenie na
rzecz organu rentowego kosztów postępowania według norm przepisanych.
Ubezpieczona, w odpowiedzi na skargę, wniosła o jej oddalenie i zasądzenie
od organu rentowego na swoją rzecz kosztów postępowania kasacyjnego, w tym
kosztów zastępstwa procesowego przez radcę prawnego, zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
Skarga kasacyjna nie zasługuje na uwzględnienie.
Na wstępie rozważań należy zauważyć, że Sąd Najwyższy w uchwale podjętej
w składzie siedmiu sędziów z dnia 29 listopada 2023 r., III UZP 3/23 (OSNP 2024
nr 5, poz. 51) orzekł, że organ rentowy w przypadku podjęcia pozarolniczej
działalności przez ubezpieczonego, nie negując tytułu podlegania ubezpieczeniom
społecznym, jest uprawniony do weryfikacji podstawy wymiaru składek na te
ubezpieczenia w sytuacji, gdy w początkowym okresie prowadzenia tej działalności
ubezpieczony deklaruje podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,
której wysokość nie ma odzwierciedlenia w przychodach (art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku
z art. 83 ust. 1 pkt 1 i 3 w związku z art. 41 ust. 12 i 13, art. 68 ust. 1 oraz art. 86
ust. 1 i 2 w związku z art. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. ustawy
systemowej) oraz postanowił nadać uchwale moc zasady prawnej.
Sąd Apelacyjny wprawdzie na wstępie swoich rozważań podzielił stanowisko
zawarte w uchwale Sądu Najwyższego III UZP 3/23, jednakże w dalszej części
odniósł się do okoliczności faktycznych niniejszej sprawy, tj. że:
1. ubezpieczona od 2 marca 2015 r. rozpoczęła działalność gospodarczą,
gdy nie była w ciąży,
I USKP 9/25
9
2. faktycznie ją prowadziła i uzyskiwała z tego tytułu realne dochody, które
pozwoliły jej podwyższyć składkę na ubezpieczenia społeczne (od 1 września
2015 r.),
3. opłacała przez 5 miesięcy składki od zwiększonej podstawy wymiaru i
skonkludował, że świadczą one o tym, że nie może być mowy o podjęciu działalności
gospodarczej ukierunkowanym na uzyskanie świadczeń z ubezpieczenia
chorobowego, a tylko w takich przypadkach Sąd Najwyższy w przywołanych przez
Sąd Apelacyjny orzeczeniach przełamywał zasadę wynikającą z uchwały II UZP 1/10.
Należy przypomnieć, że w przywołanej uchwale III UZP 3/23 Sąd Najwyższy
uwypuklił, że „nie zmierza w kierunku odstąpienia in gremio od poglądu wyrażonego
w sprawie II UZP 1/10 (której nie nadano mocy zasady prawnej), lecz do uchwycenia
takiego wątku, w którym uchwała II UZP 1/10 milczy. Chodzi o to, że wówczas Sąd
Najwyższy w składzie powiększonym udzielił odpowiedzi odnośnie do osoby
(podmiotu), która już od wielu lat prowadziła działalność, a zatem jej działaniom nie
można było przypisać instrumentalnego charakteru, skoro przez wiele lat
partycypowała w funduszach ubezpieczenia społecznego. W odniesieniu do osób
rozpoczynających pozarolniczą działalność organ rentowy, dostrzegając
instrumentalne wykorzystywanie prawa, neguje co do zasady sam tytuł uprawniający
do uzyskania ochrony (art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej), akcentując brak
ustawowych cech działalności gospodarczej. Tym samym problem z ustaleniem
podstawy wymiaru składek tracił na znaczeniu, skoro nie doszło do ujawnienia tytułu
pozwalającego na uczestnictwo w systemie powszechnego ubezpieczenia
społecznego. Jednak nie można zapominać, że dana praktyka rodziła (i rodzi nadal)
szereg wątpliwości, bowiem stwierdzenie, czy dany podmiot prowadził działalność
gospodarczą opiera się na wykładni pojęć spoza systemu ubezpieczeń społecznych.
Chodzi przecież o definicję pojęcia „pozarolniczej działalności” (...). Organ rentowy
koncentrował się na poszczególnej cesze działalności gospodarczej (w zasadzie jej
braku) i następczo - także po kilku latach od zgłoszenia się do ubezpieczeń
społecznych - wydawał decyzje o wyłączeniu z datą wsteczną z systemu
ubezpieczenia społecznego. W tej sytuacji Sąd Najwyższy w składzie powiększonym
opowiedział się za stanowiskiem, które „odcinkowo dokonałoby korekty stanowiska
I USKP 9/25
10
wyrażonego w uchwale II UZP 1/10, to jest organ rentowy byłby uprawniony do
weryfikacji podstawy wymiaru składek osoby prowadzącej pozarolniczą działalność,
gdy w początkowym okresie jej prowadzenia ubezpieczony deklaruje maksymalną
jej wysokość, która nie ma odzwierciedlenia w przychodach, zaś w kolejnych
miesiącach realizuje ryzyko socjalne, którego wystąpienie było pewne w momencie
rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tego rodzaju wnioskowanie, mając na
uwadze skalę problemu i ilość wypowiedzi Sądu Najwyższego, dowodzi o
konieczności zajęcia stanowiska w zakresie kompetencji organu rentowego do
możliwości ingerencji w zadeklarowaną podstawę wymiaru składek osoby
prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą”. Tym samym zasada prawna
wynikająca z tej uchwały dotyczy specyficznych sytuacji, gdy podjęcie działalności
nie jest motywowane faktycznym jej powadzeniem w celu uzyskiwania niej dochodów,
ale chęcią zabezpieczenia środków utrzymania (z reguły wysokich) z ubezpieczenia
społecznego na czas pobierania świadczeń z ubezpieczenia chorobowego
związanych z macierzyństwem, co wynika:
1. ze stanu ciąży w momencie podejmowania działalności gospodarczej,
niekiedy uniemożliwiającego aktywność zarobkową,
2. z dokonywania niewielkich i sporadycznych, niewymagających
większego nakładu sił i środków oraz przynoszących marginalny dochód aktywności
w ramach zarejestrowanej działalności, co pod znakiem zapytania stawia możliwość
zakwalifikowania ich jako działalność o cechach charakterystycznych da działalności
gospodarczej (działalność zorganizowania, ciągła i nakierowana na uzyskanie zysku
pokrywającego w pełni koszty działalności, w tym ubezpieczenia społecznego, a
ponadto wystarczającego na utrzymanie i rozwój przedsiębiorcy) – przy jednocześnie
świadomości nieostrych granic pojęcia działalności gospodarczej.
Istotne jest więc to, że w normalnym obrocie gospodarczym racjonalny
przedsiębiorca nie rozpoczyna działalności z najwyższą możliwą podstawą wymiaru
składek, gdy jeszcze nie jest znana jej dochodowość (a właściwie wiadome jest, że
dochody będą niewystarczające nawet na pokrycie składek). Natomiast nie można
negować prawa przedsiębiorcy, którego działalność przynosi wymierne efekty
finansowe, do następczego podwyższenia składek nawet wtedy, gdy spodziewa się
I USKP 9/25
11
w nieodległym czasie zajścia ryzyka ubezpieczeniowego. Wszak na tym polega
funkcja ubezpieczeń społecznych i ich model uzależniający wysokość świadczeń od
wysokości nakładów ubezpieczonego. Korzystanie z tego modelu opartego na
przepisach ustawy systemowej nie może być uznane za nadużycie uprawnień.
To, że w pewnych sytuacjach nie ma proporcji między wniesionym wkładem a
uzyskaną korzyścią (co działa przecież w obie strony) jest wpisane w istotę ryzyka
ubezpieczeniowego przyjętego przez ustawodawcę, a więc do niego należy
przeciwdziałanie udzielaniu ubezpieczonym drastycznie nadmiernej,
nieproporcjonalnej korzyści z systemu ubezpieczeń społecznych ze szkodą dla
pozostałych ubezpieczonych. W odniesieniu do problemu występującego w
niniejszej sprawie ustawodawca uczynił to po uchwale II UZP 1/10, gdy na mocy
ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z
ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych
ustaw (Dz.U. z 2015 r., poz. 1066) dodano do ustawy systemowej art. 48a.
Nowelizacja ta wprowadziła inny algorytm ustalania wysokości zasiłku chorobowego,
co konsekwentnie obejmuje też zasiłek macierzyński, przez co zmniejszyła
możliwość wystąpienia drastycznej nieproporcjonalnej między wniesionym do
ubezpieczenia społecznego wkładem a uzyskaną korzyścią.
Z uwagi na to, że ubezpieczona nie należy do kategorii podmiotów objętych
uchwałą III UZP 3/23, obowiązują w stosunku do niej zasady wynikające z uchwały
II UZP 1/10, co oznacza, że organ rentowy nie miał uprawnienia do obniżenia
zadeklarowanej przez nią składki na ubezpieczenia społeczne.
Kierując się motywami przedstawionymi powyżej, Sąd Najwyższy na
podstawie art. 39814 oraz art. 108 § 1 w związku z art. 39821 k.p.c. w związku z § 10
ust. 4 pkt 2 w związku z § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia
22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych (jednolity
tekst: Dz.U. z 2023 r., poz. 1935 ze zm.) orzekł jak w sentencji.
[az]
[r.g.]
I USKP 9/25
12