Historia zmian - 24 października 2026
o związkach zawodowych.
Data oznacza dzień, w którym PrawMi wykryło zmianę w tekście jednolitym ISAP - może różnić się od daty wejścia w życie nowelizacji.
PoPrzed
Art. 32.
zmienionyPracodawca bez zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej
nie może:
wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku prawnego ze wskazanym uchwałą zarządu
jego członkiem lub z inną osobą wykonującą pracę zarobkową będącą członkiem
danej zakładowej organizacji związkowej, upoważnioną do reprezentowania tej
organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za
pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
zmienić jednostronnie warunków pracy lub wynagrodzenia na niekorzyść osoby
wykonującej pracę zarobkową, o której mowa w pkt 1
– z wyjątkiem przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także
jeżeli dopuszczają to przepisy odrębne.
(uchylony)
Termin na wyrażenie zgody lub odmowę wyrażenia zgody przez zarząd
zakładowej organizacji związkowej wynosi:
14 dni roboczych liczonych od dnia złożenia przez pracodawcę pisemnego
zawiadomienia o zamiarze wypowiedzenia lub jednostronnej zmiany stosunku
prawnego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2, z podaniem przyczyny
uzasadniającej wypowiedzenie lub jednostronną zmianę stosunku prawnego;
7 dni roboczych liczonych od dnia złożenia przez pracodawcę pisemnego
zawiadomienia o zamiarze rozwiązania stosunku prawnego, o którym mowa w
ust. 1 pkt 1, z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie stosunku
prawnego.
Bezskuteczny upływ terminów, o których mowa w ust. 11, jest
równoznaczny z wyrażeniem zgody przez zarząd zakładowej organizacji związkowej.
W przypadku naruszenia przez pracodawcę warunków, o których mowa w
ust. 1, innej niż pracownik osobie wykonującej pracę zarobkową przysługuje,
niezależnie od wielkości poniesionej szkody, rekompensata w wysokości równej 6-
miesięcznemu wynagrodzeniu przysługującemu tej osobie w ostatnim okresie
zatrudnienia, a jeżeli wynagrodzenie tej osoby nie jest wypłacane w okresach
miesięcznych – w wysokości równej 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim, ogłaszanego przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o
zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 288 oraz z 2026 r.
poz. 25). Osoba ta może dochodzić odszkodowania lub zadośćuczynienia
przenoszącego wysokość rekompensaty.
Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 13, bierze
się pod uwagę przeciętne miesięczne wynagrodzenie z okresu 6 miesięcy
poprzedzających dzień rozwiązania, wypowiedzenia lub jednostronnej zmiany
stosunku prawnego, a jeżeli inna niż pracownik osoba wykonująca pracę zarobkową
świadczyła pracę przez okres krótszy niż 6 miesięcy – przeciętne miesięczne
wynagrodzenie z całego okresu jej zatrudnienia.
Ochrona, o której mowa w ust. 1, przysługuje przez okres określony uchwałą
zarządu, a po jego upływie – dodatkowo przez czas odpowiadający połowie okresu
określonego uchwałą, niedłużej jednak niż rok po jego upływie.
Zarząd zakładowej organizacji związkowej, reprezentatywnej w rozumieniu
art. 253 ust. 1 lub 2, wskazuje pracodawcy osoby podlegające ochronie przewidzianej
w ust. 1, w liczbie niewiększej niż liczba osób stanowiących kadrę kierowniczą u
pracodawcy albo w liczbie ustalonej zgodnie z ust. 4.
Zarząd zakładowej organizacji związkowej, reprezentatywnej w rozumieniu
art. 253 ust. 1 lub 2, zrzeszającej do 20 członków zatrudnionych przez pracodawcę
ma prawo wskazać pracodawcy 2 osoby wykonujące pracę zarobkową podlegające
ochronie przewidzianej w ust. 1, a jeżeli organizacja zrzesza więcej niż 20 członków
zatrudnionych przez pracodawcę ma prawo wskazać, jako podlegające tej ochronie, 2
osoby wykonujące pracę zarobkową oraz dodatkowo:
po jednej osobie wykonującej pracę zarobkową na każde rozpoczęte 10 członków
tej organizacji zatrudnionych przez pracodawcę, w przedziale od 21 do 50 tych
członków;
po jednej osobie wykonującej pracę zarobkową na każde rozpoczęte 20 członków
tej organizacji zatrudnionych przez pracodawcę, w przedziale od 51 do 150 tych
członków;
po jednej osobie wykonującej pracę zarobkową na każde rozpoczęte 30 członków
tej organizacji zatrudnionych przez pracodawcę, w przedziale od 151 do 300 tych
członków;
po jednej osobie wykonującej pracę zarobkową na każde rozpoczęte 40 członków
tej organizacji zatrudnionych przez pracodawcę, w przedziale od 301 do 500 tych
członków;
po jednej osobie wykonującej pracę zarobkową na każde rozpoczęte 50 członków
tej organizacji zatrudnionych przez pracodawcę, w przedziale powyżej 500 tych
członków.
Osobami stanowiącymi kadrę kierowniczą, o których mowa w ust. 3, są
kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy albo osoby wchodzące w skład
kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy, a także inne osoby wyznaczone
do dokonywania za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
Ochrona przewidziana w ust. 1, w zakładowej organizacji związkowej innej
niż wymieniona w ust. 3 i 4, przysługuje jednej osobie wykonującej pracę zarobkową
wskazanej uchwałą zarządu tej organizacji.
Ochrona przewidziana w ust. 1 przysługuje, przez okres 6 miesięcy od dnia
utworzenia komitetu założycielskiego zakładowej organizacji związkowej, niewięcej
niż trzem osobom wykonującym pracę zarobkową wskazanym uchwałą komitetu
założycielskiego.
W przypadku gdy właściwy organ nie dokona wskazania, o którym mowa
w ust. 3, 4, 6 albo 7, ochrona przewidziana w ust. 1 przysługuje – w okresie do
dokonania wskazania – odpowiednio przewodniczącemu zakładowej organizacji
związkowej bądź przewodniczącemu komitetu założycielskiego.
Ochrona przewidziana w ust. 1 przysługuje osobie wykonującej pracę
zarobkową pełniącej z wyboru funkcję związkową poza zakładową organizacją
związkową, korzystającej u pracodawcy z urlopu bezpłatnego lub ze zwolnienia
z obowiązku świadczenia pracy. Ochrona przysługuje w okresie tego urlopu lub
zwolnienia oraz przez rok po upływie tego okresu. Zgodę, o której mowa w ust. 1,
wyraża właściwy statutowo organ organizacji związkowej, w której dana osoba pełni
albo pełniła tę funkcję.
Pracodawca powiadamia na piśmie zarząd zakładowej organizacji
związkowej o liczbie osób stanowiących kadrę kierowniczą, o których mowa w ust. 5.
Powiadomienie następuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku zarządu
zakładowej organizacji związkowej.związkowej złożonego na piśmie lub w formie dokumentowej
lub elektronicznej.
Zarząd zakładowej organizacji związkowej lub komitet założycielski
zakładowej organizacji związkowej wskazują pracodawcy na piśmie osoby, których
stosunek prawny podlega ochronie, o której mowa w ust. 1, poprzez podanie imienia i
nazwiska tych osób, a także czasu trwania ochrony. Zmiany we wskazaniu są
dokonywane przez zarząd lub komitet założycielski zakładowej organizacji
związkowej na piśmie w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany.
Art. 321.
dodanyArtykuł dodany nowelizacją.
Pracodawca i zakładowa organizacja związkowa w układzie
zbiorowym pracy lub porozumieniu mogą przewidzieć przekazywanie informacji,
o których mowa w art. 261 ust. 1 i art. 32 ust. 91 zdanie pierwsze, również w formie
dokumentowej lub elektronicznej.